Benoemingen - Stappenplan benoeming niet aannemen

Laatst bijgewerkt meer dan een jaar

Als een kandidaat in aanmerking komt voor een zetel, maar besluit deze zetel niet aan te nemen, dan kunt u dit stappenplan volgen.

Dit stappenplan bestaat uit de volgende stappen:

  • Stap 1: Zet status kandidaat op Zittend Raadslid
  • Stap 2: Doorloop de wizard tussentijdse benoeming
  • Stap 3: Downloaden en afdrukken formulieren
  • Stap 4: Aanpassen status kandidaat


Stap 1: Zet status kandidaat op Zittend Raadslid


Zet de status van de kandidaat die de benoeming niet wenst aan te nemen op “Zittend raadslid“. Ga daarvoor naar Benoemingen > Kandidaten. Dubbelklik op de kandidaat en zet het veld Status van de Benoeming op “Zittend raadslid”  en klik op Opslaan(F9)
1.png 88.13 KB


 

Stap 2: Doorloop de wizard tussentijdse benoeming


Ga naar Benoemingen > Tussentijdse benoeming zet Benoeming type op “Normale tussentijdse benoeming” en klik op Volgende(F2)
2.png 71.9 KB


Selecteer de Partij en de Kandidaat die van de kandidaat die de benoeming niet wenst aan te nemen en zet Reden op “Heeft opgehouden lid te zijn wegens verlies van een van de vereisten”  (volgens Model W 1-3)  en klik op Volgende(F2)
image.png 100.81 KB


Vul eventueel een opmerking in of laat het veld leeg en klik op Volgende(F2)

4.png 78.7 KB



Selecteer de vervanger voor de persoon die de benoeming niet wenst aan te nemen.  Controleer met behulp van de P22-2_PV csb vaststelling uitslag_GR2018_<gemeente>.pdf of de juiste persoon is geselecteerd en klik op Volgende(F2)

Merk daarbij op dat de persoon die aangeeft dat hij/zij de benoeming niet aanneemt rood geaccentueerd is en u een vervanger kunt selecteren door op een naam te klikken die de vervanger is. Deze regel zal dan blauw worden.

Let op: Krijgt u een melding dat u deze persoon niet kunt selecteren na het klikken op Volgende(F2)?  
Dan is de status van de vervangende kandidaat niet juist. 
Ga terug naar de eerste stap van deze instructie en zet de status van de vervangende kandidaat op “Geen actie”.

 
image.png 129.86 KB


 
Plaats een vinkje voor de formulieren die u wenst aan te maken en klik op Volgende(F2)

6.png 152.96 KB


 

Pas de datumvelden aan en klik op Volgende(F2)

7.png 124.09 KB


 

Kies voor Docx of PDF en klik op Volgende(F2)

8.png 76.56 KB

Controleer of u de wizard correct heeft doorlopen en klik op Voltooien

image.png 154.75 KB


 

De documenten worden aangemaakt. Klik de popup weg via Sluiten(Esc) als deze op voltooid is
10.png 70.29 KB


Stap 3: Downloaden en afdrukken formulieren


De formulieren zijn aangemaakt. Deze vindt u terug via Benoemingen > Formulieren > Aangemaakte formulieren. Selecteer de formulieren en klik op de knop Download

11.png 233.02 KB

 

U krijgt de vraag of u de bestanden wenst samen te voegen tot één bestand. Als u op Ja(Enter) klikt krijgt u één Word/PDF bestand. Klikt u op Nee(Esc) dan krijgt u een ZIP-bestand met daarin alle losse PDF/Word bestanden.
12.png 37.39 KB
 

Nadat u de bestanden heeft gedownload opent u deze en drukt deze af.

 

Stap 4: Aanpassen status kandidaat


De status van de kandidaat die de benoeming niet heeft aangenomen is gezet op “Heeft opgehouden lid te zijn wegens verlies van een van de vereisten”. De status van de kandidaat die de vervangende persoon is gezet op “Benoemd maar nog niet toegelaten”.

 
U kunt de status van de kandidaten aanpassen. Ga daarvoor naar Benoemingen > Kandidaten dubbelklik op de kandidaat die de benoeming niet aanneemt en zet het veld Status van de Benoeming afhankelijk van de situatie op  “Benoeming niet aannemend (wordt bijv. wethouder)” of “Benoeming niet aannemend voor deze vacature” of een andere reden waarom de kandidaat niet aanmerking wenst te komen.

De status van de kandidaat die de benoeming wel aanneemt kunt u zetten op “Zittend raadslid”.
13.png 106.24 KB